Laikon talvisodan aikainen lentokenttä 

Rautjärven Laikossa toimi talvisodan aikana 11.10.1939-13.3.1940 sotilaslentokenttä, jolta operoi Lentolaivue 14. Sen tehtävänä oli tiedustelu, kevyt pommitus, torjuntalennot ja lentolehtisten pudottaminen. Lentolaivue 14:n esikunta ja päätukikohta toimivat Laikossa koko talvisodan ajan. Lentolaivueen toinen pääkenttä sijaitsi Käkisalmessa. Sotalentoja tehtiin 234 kertaa, ja niissä saavutettiin kolme ilmavoittoa. 

Laikosta operoitiin turvallisuussyisä yöaikaan. Kiitoradan molemmin puolin sijoitettiin petrolilyhtyjä, jotka peitettiin varjostimilla heti koneen nousun ja laskun tapahduttua. Jokaista lyhtyä hoitamaan tarvittiin yksi mies. Myös koneet naamioitiin aina kentällä ollessaan, ja niiden jäljet lakaistiin sileiksi heti nousujen ja laskujen jälkeen. Toisaalle Hiidenjärvelle rakennettiin puusta ja pahvista hämäykseksi lentokoneiden malleja. Laikon kenttä ei paljastunut viholliselle koko talvisodan aikana, vaikka esimerkiksi Laikon rautatieaseman seutua pommitettiin useampaan kertaan. Ilmavalvontaa suorittivat lotat Laikon Metsäkylässä, Pajarin talon katolla. 

Kalustona Laikossa oli seitsemän hollantilaista kaksitasoista Fokker C.V-konetta, neljä Fokker C.X-konetta sekä sodan loppuvaiheessa kuusi brittiläistä Gloster Gladiator-hävittäjää. 

Heti talvisodan alussa, 2. joulukuuta 1939 luutnantti Toivo Sarion ohjaama ja osumia saanut Fokker eksyi lumimyrskyssä ja putosi polttoaineen loputtua lähelle Koitsanlahden pysäkkiä. Lentäjä sekä tähystäjä Ahti Kalevi Joro menehtyivät. Maaliskuun alussa 1940 kolme tiedustelulennolta palaamassa ollutta Gladiatoria joutui ilmataisteluun, ja luutnantti Tauno Ollikainen koneineen syöksyi metsään ja lopulta Kirvun Torajärven jäälle. Lentäjä menehtyi.  

Laikon lentokenttä määrättiin tuhottavaksi Moskovan rauhan ehdoissa 1940. Kiitoradat kaivettiin täyteen leveitä avo-ojia. Jatkosodan aikana kentän parakit olivat sotavankien käytössä. Laikon rajavartioasema toimi sotien jälkeen vuosikymmeniä kentän viereisen Ylimmäinen-järven rannalla.  

Nykyisellään lentokentän alue on metsittynyt, lukuun ottamatta ampumaradan käytössä olevaa osaa. Lentokentän ja tukikohdan muistomerkki paljastettiin Lentokentäntien varteen 2001. Muistokiveen on kiinnitetty puolikas Rautjärvellä alas ammutun viholliskoneen potkurista. 

Lentokentän alueen, junaradan ja Laikon taajaman tuntumassa sijaitsee yksi Suomen suurimmista lähteistä, Laikon lähde.